Kuulsa ajaloolise auto 70. sünnipäeva tähistatakse tema moodsa tõlgendusega

  • Legendaarsest 1953. aasta Gran Turismost inspireerituna valmis ainulaadne Continental GT Azure
  • Ajalooline spetsifikatsioon põhineb Bentley enda R-Type Continentalil – registrimärgiga JAS 949 – selle 70. sünnipäeval
  • Ajalooline värvitoon, luksuslikult rikkalik interjöör, viimistletud ainulaadsete käsitööna loodud iluliistude ja tellimisel valminud ehisosadega
  • Kaht kupeed lahutab 70 aastat käsitöömeisterlikkust, disaini ja uuendusi
  • Continental GT Azure pakub heaolu ja mugavust, luues moodsa „lendava vaiba“
  • Legendaarset Gran Turismot pildistati legendaarses kohas

Bentley Motors on käsitööna valmistanud unikaalse ja ainulaadse Continental GT Azure’i, mille loomisel oli inspiratsiooniks Bentley poolt alal hoitud kultuslik R-Type Continental registrimärgiga JAS 949. Uus Continental GT sündis JAS 949 70. sünnipäeva puhul, pidamaks meeles üht olulist stiiliikooni Bentley ajaloos. R-Type Continental valmis omal ajal kõigest 208 eksemplaris ning JAS 949 on üks neist, kuid auto tähtsus on palju suurem kui sellest arvust välja võiks lugeda. Kauneid uusi ja vanu Bentley autosid pildistati suurejoonelises paigas, mis ise on samuti 21. sajandi taastõlgendus 1950. aastate legendist – Lõuna-Londonis asuvas Battersea elektrijaamas.

R-Type Continental oli turuletulekul aastal 1952 maailma kiireim neljaistmeline luksusauto ning seda nimetati „pikki teekondi neelavaks lendavaks vaibaks“. Auto disaini kolm põhijoont – esiratta juurest algav vööjoon, tagatiiva kontuur ja katusejoon – olid inspiratsiooniks esimese põlvkonna Continental GT loomisel aastal 2003 ja ka kõigi järgmiste Continental GT-de juures. Continental GT perekonna uusimad Azure-mudelid evivad samasugust elegantsi ja ajatut disaini, mis põlvneb otseselt R-Type Continentalist, lisades sinna heaolutunnet rooli taga.

Mullineri Personal Commissioning Guide’i kasutades kujundati uuest Continental GT Azure’ist austusavaldus 43 autost koosneva Bentley ajaloolise kollektsiooni ühele kultuslikumale liikmele. R-Type Continental registrimärgiga JAS 949 kuulubki Bentleyle endale ning selle alaline asukoht on Bentley Crewe’is paikneva süsinikuneutraalse linnaku värskelt avatud pärimusgaraaž. Bentley omandas JAS 949 aastal 2001 ning on auto mehaanilist osa hoidnud eeskujulikus korras, säilitades samal ajal delikaatselt selle paatina. Autoga sõidetakse maanteedel regulaarselt.

JAS 949 tarniti selle esimesele omanikule, Šveitsis elanud dr Rowland Gueninile 1953. aasta märtsis. Auto telliti elevandiluuvärvi kere, punase interjööri ja manuaalkäigukastiga – kõik need on tänaseni säilinud koos algupärase 4,6-liitrise mootoriga.

Loomaks JAS 949-le võimalikult lähedast tänapäevast tõlgendust, valiti uue Continental GT V8 Azure’i kerevärviks Old English White – 1950. aastatest pärit ajaloolise kerevärvi tõetruu uusversioon. Sarnaselt oma muusale sai ka Continental GT läikiva kroomviimistluse (sealhulgas esivõre). Kui JAS 949 veereb 16-tollistel ratastel, saab uuem versioon 22-tollised veljed, mis sarnaselt originaalile on käsitsi mustaks värvitud ja poleeritud.

Kaunis reisijateruumis on kõikjal kasutusel värvitoon Cricket Ball, mis pakub juhile ja reisijaile hellitavat, sügavat ja rikkalikku ajaloolist hõngu ning sarnaneb JAS 949 nahkpolstri toonile. Kontrasti pakkumiseks ja reisijateruumi disainijoonte esiletoomiseks on istmetel Beluga-värvitoonis nahast äärised.

Kaasaegset meeleolu lisab avatud pooridega Burr Walnut-väärisvineerist viimistlus, mille pind sarnaneb JAS 949 aegadetaguse tekstuuriga. Kõige kvaliteetsema saadaoleva puidu hulgast hoolikalt valitud avatud pooridega väärisvineer kaetakse kolme ultraõhukese lakikihiga, mille kogupaksus on vaid 0,1 millimeetrit. Võrdluseks: Bentley High Gloss-lakikiht on 0,5 millimeetri paksune ning sileda, läikiva pinnaga. Kõik lakikihid kantakse peale käsitsi ning lihvitakse üle, tagamaks laki nakkumist puidukiududega. Lõpetatud viimistlus meenutab vaha ning tõstab suurepäraselt esile erinevate puiduliikide eheda loodusliku värvi ja mustri.

Tänu Bentley paljukiidetud kunstkäsitööle on iluliistud ka tänapäeval saadaval. Uue Continental GT Azure’i Austraalia sirge tekstuuriga vineerist ja pukspuupuidust iluliistud meenutavad JAS 949 interjööri detaile ning neid kaunistavad Bentley Mullineri ehedast kullast ehisosad. Reisijateruumi viimistlust täiendavad veel R-Type Continentali silueti kujutised armatuurlaua vineerpinnal ja läveliistud.

Algupärase R-Type Continentali loomine

Projekti peainseneri Ivan Everndeni ja peadisainer John Blatchley mõttetöö tulemusena sündinud R-Type Continental pani paika mallid, mis inspireerivad Bentley disainereid tänapäevani.

Kaks sõjaeelset erikeret – Embiricos Bentley ja Corniche – olid näidanud täiustatud aerodünaamika eeliseid. 1950. aastate algul lõigi Ivan Evernden neilt üksikeksemplaridelt inspiratsiooni saanuna R-Type Bentley sedaani baasil saleda kupee. 4566 cm3 töömahuga kuuesilindrilise reasmootori võimsus oli 142 hobujõu asemel tõstetud 155 peale ning jõuülekandes kasutati kiiremat peaülekannet. Prototüüp OLG 490 hüüdnimega Olga saavutas Pariisi lähedal asuval Montlhèry ovaalrajal viie ringi keskmiseks kiiruseks 191 km/h ning kiireimal ringil 193 km/h.

Kaalu säästmiseks valmistas kerefirma HJ Mulliner kerepaneelid, aknaraamid, esiklaasi raami, tagatuled, istmeraamid ja kaitserauad alumiiniumist. Ent isegi saleduskuuri läbiteinud auto puhul oli rehvivalik kriitiline. Tol ajal polnud olemas mingeid seeriatoodangurehve, mis suutnuks kahetonnise auto all vastu pidada üle 180 km/h ulatuvatel kiirustel ning seetõttu võetigi kasutusele võidusõidurehvid Dunlop Medium Distance.

Esimene seeriasõiduk anti omanikule üle juunis 1952 ning kui tootmine 1955. aastal lõppes, oli valminud 208 R-Type Continentali. Neist omakorda 193 said HJ Mullineri tehtud kere. Ülejäänud kered valmistasid Park Ward (neli kabrioletti ja kaks kupeed), Franay (viis), Graber (kolm) ja Farina (üks).

Kaasaegse „lendava vaiba“ taasloomine - uus Continental GT Azure

Iga Bentley Azure, nii ka uus Continental GT on varustatud esiistmete mugavuspaketiga, mis sisaldab ka kuue programmeeritava seadistusega massaažifunktsiooni, reguleeritavaid küljetugesid, turvavööde elektrilist reguleerimist ja komfortpeatugesid.

Continental GT Azure’i üks võtmeelement on veel Bentley adaptiivvedrustus (Bentley Dynamic Ride), Bentley 48 V kere kaldumisvastane aktiivsüsteem. Süsteem ei lase liiga suure amplituudiga liikumistel juhi ja reisijateni jõuda, vajadusel elektriliselt stabilisaatorivarbu vabastades ja liikumist sujuvamaks muutes. Samal ajal on süsteem võimeline 0,3 sekundi jooksul rakendama kurvide läbimisel kuni 1300 Nm kaldumist takistavat pöördemomenti, et hoida kere horisontaalasendis stabiilsena.

Continental GT Azure saab põhivarustusena ka juhiabisüsteemide paketi Touring, mis annab juhile kindluse ja kontrolli tunde sõltumata liiklus- ja ilmaoludest. Adaptiivne püsikiirushoidik* hoiab etteantud pikivahet eesliikuva sõidukiga, aeglustades liikumist (vajadusel peatumiseni), kui eesolev sõiduk seda teeb ning taastades etteantud kiiruse tee vabanemisel. Lane Assist*, Traffic Assist* ja Bentley Safeguard koos Bentley radari- ja kaamerasüsteemidega jälgivad pidevalt ümbritsevat liiklust ja teid ning võivad vajadusel avarii vältimiseks sekkuda.

Azure’i reisijateruumi lõõgastav keskkond vähendab juhi väsimust tänu oma organoleptilisele ja teaduspõhisele disainile. 

Auto on veel varustatud esiklaasinäidikuga ja öönägemissüsteemiga, mis kasutab LED-esitulede ulatusest väljapoole jäävate jalakäijate, jalgratturite ja loomade tuvastamiseks infrapunakaameraid.

Võrdlus

 

R-Type Continental – JAS 949

Continental GT Azure

Valmimisaasta

1953

2023

Kere

Kaheukseline neljaistmeline Gran Turismo, HJ Mullineri alumiiniumkere terasraamil.

Terasest ja alumiiniumist kandmik, kuumvormitud alumiiniumist kerepaneelid.

Mootor

Kuuesilindriline reasmootor töömahuga 4566 cm3, tõukurvarrastega ülemised sisselaskeklapid, külgmised väljalaskeklapid. Malmplokk, alumiiniumist silindripea. Langevvoolukarburaator Zenith.

V8 TSI töömahuga 3996 cm3, kaks kahekambrilist turboülelaadurit, kütuse otsepritse, 32 klappi, silindrite väljalülitamine. Alumiiniumist plokk ja silindripead.

Võimsus

114 kW (155 hj) 4000 p/min juures

404 kW (542 hj) 6000 p/min juures.

Jõuülekanne

Tagavedu, neljakäiguline käigukast.

Kaheksakäiguline topeltsiduriga käigukast ZF, aktiivne nelikvedu.

Veermik

Sõltumatu keerdvedrude, õõtsharkide ja stabilisaatorivarvaga esivedrustus. Jäiga tala ja poolelliptiliste lehtvedrudega tagavedrustus. Kahepoolsed hoobamortisaatorid, taga võnkesummutusega.

Alumiiniumist topelt-õõtshargid ees, alumiiniumist mitmikhoobkonstruktsioon taga, aktiivsed 48 V stabilisaatorivarvad, kolmekambriline juhitava jäikusega õhkvedrustus.

Mõõtmed

Teljevahe 3048 mm, pikkus 5245,1 mm, laius 1816,1 mm.

Mass 1700 kg.

Teljevahe 2851 mm, pikkus 4850 mm, laius 2187 mm.

Mass 2165 kg.

Suutlikkus

185 km/h. 0–100 km/h 13,6 s.

319 km/h. 0–00 km/h 4,0 s.

 

Legendaarset Gran Turismot pildistati legendaarses kohas

Battersea elektrijaam – Battersea Power Stationon rohkem kui 90 aastat olnud üks Londoni legendaarseid maamärke. Ehitustööd algasid 1920. aastate lõpul. 1955. aastal valmis elektrijaama teine pool ning neljast korstnast viimane, mille järel suutis elektrijaam katta ühe viiendiku kogu Londoni energiavajadusest tipptarbimise ajal. Bentley Motors kasvas ja arenes samal ajavahemikul 1920. aastatel Le Mansis saavutatud edu ja Crewe’is ehitatud tehase toel ning 1950. aastatel valmiski kultuslik R-Type Continental.

Battersea elektrijaam lõpetas töö aastal 1983 ning seisis jõude ligi 30 aastat. 2012. aastal ostis kogu rajatise Malaisia ettevõtete konsortsium, et anda sellele Londoni legendaarsele maamärgile ja ümbritsevale piirkonnale uus elu kui ühele kõige põnevamale ja uuenduslikumale segakasutusega naabruskonnale kogu maailmas. Tänane Battersea Power Station on kõigile mõeldud uus naabruskond oma pulbitseva seguga kauplustest, baaridest, restoranidest, vaba aja veetmise kohtadest, elamutest ja avaliku sektori asutustest, ning see pole veel kaugeltki valmis.

See kant oli ideaalne koht uue Continental GT Azure’i ja JAS 949 koos pildistamiseks – autod ja taust peegeldavad nii 1950. aastate kui ka tänapäeva parimaid jooni.

Lehekülg viimati uuendatud: 03.04.2023